banner web

A+ A A-

Spis riktig under Ramadan

Ramadan er fastemåneden – den niende måneden i den islamske kalenderen. Denne måneden vil de fleste muslimer faste mellom soloppgang og solnedgang. Å faste innebærer at man ikke skal spise, drikke, røyke eller ta medisiner mens solen er oppe. I år havner Ramadan på den lyseste tiden i året, og for de fastende i Norden betyr dette mange timer uten inntak av mat og drikke.

Helsedirektoratet har laget egne kostråd i forbindelse med Ramadan, for at de som faster skal unngå blant annet lavt blodtrykk, dehydrering og forstoppelse. Rådene fokuserer på inntak av vann og annen væske for å unngå dehydrering, og gir en del tips og råd for sykdomstilstander og ulike plager som kan oppstå.

– I forbindelse med fasten kan man oppIeve plager som treg mage, blant annet på grunn av lavt væskeinntak. Fiberrik mat som nøtter, grønnsaker og frukt anbefales, samt å drikke nok og å være litt i aktivitet. Syrnede meieriprodukter kan også ha en effekt, sier ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Hun anbefaler blant annet å spise svisker og yoghurt for å unngå forstoppelse.

– Yoghurt gir flere næringsstoffer som kroppen trenger daglig, som proteiner, kalsium, vitamin B2 og B12, jod og fosfor. I tillegg til å spise yoghurt alene, prøv for eksempel yoghurt med frukt, en god saus basert på yoghurt, en forfriskende smoothie med frukt og havregryn, eller en deilig yoghurtdessert, sier  Glemminge Arnesen.

For dem som har laktoseintoleranse finnes det i dag et godt utvalg av laktosefrie produkter i butikkene. I tillegg tåler de med laktoseintoleranse som regel yoghurt og syrnede meieriprodukter bedre enn andre meieriprodukter, dette fordi bakteriene i produktene kan hjelpe oss med å fordøye laktose.

I år begynte Ramadan onsdag 17. juni og siste dag av fasten forventes å være fredag 17. juli. Når Ramadan faller på sommeren, blir det mange timer å faste for dem som bor i Norden. For noen kan det tilsvare faste i nesten 20 av døgnets 24 timer, og det blir ekstra viktig med et fornuftig mat- og væskeinntak i tiden det er tillatt.

– Når det er få timer i løpet av døgnet man har anledning til å innta mat og drikke, er det viktig at maten man velger er næringstett, det vil si at maten inneholder mange av de næringsstoffene kroppen trenger, sier Glemminge Arnesen.

Melk og meieriprodukter er matvarer med høy næringstetthet. Opplysningskontoret for Meieriprodukter anbefaler at man får i seg tre meieriprodukter daglig, for å sikre seg det daglige inntaket av kalsium, samt flere viktige næringsstoffer.

Tall fra islamske trossamfunn estimerer at det er rett over 100 000 muslimer her i landet, og fasten er obligatorisk for de fleste muslimer fra puberteten og oppover. De som er unntatt fasten er blant annet små barn, syke, gamle, gravide, ammende og reisende