mandag, 04 september 2023 08:04

Milliardsjokk i vente for eiere av elbiler

Skrevet av
Om noen år kan det koste 29 øre per kilometer å kjøre elbil. Om noen år kan det koste 29 øre per kilometer å kjøre elbil. Foto: Ørn E. Borgen / NTB

Eiere av elbiler må forberede seg på at det kan bli tusenvis av kroner dyrere i året å bruke bilen.

Fra 2029 kan det bli innført en veibruksavgift som vil skaffe staten store inntekter, skriver Bergens Tidende.

I løpet av få år vil den dra inn 11 milliarder kroner fra norske bileiere, ifølge en utredning gjennomført på oppdrag fra Finansdepartementet.

Vei- og skatteutrederne mener det bør koste 29 øre å kjøre en kilometer med elbil. Bileiere som kjører 12.000 kilometer i året må dermed ut med 4350 kroner med moms.

I dag betaler eiere av bensin- og dieselbiler 2,92 kroner per liter diesel og 4,70 kroner per liter bensin i veibruksavgift.

Men en stadig større andel elbiler på veiene har redusert inntektene kraftig. Mens staten dro inn nær 13 milliarder i veibruksavgift i fjor, er prognosen at dette vil falle til under tre milliarder om noen år.

Andre saker å lese

Dette blir de travleste dagene på norske lufthavner i sommer

18-06-2026 Nyheter NTB - avatar NTB

Dette blir de travleste dagene på norske lufthavner i sommer

Fredag 19. juni markerer starten årets sommerutfart. De neste ukene er det ventet nesten seks millioner reisende gjennom Oslo lufthavn. En dag skiller seg ut.

Les mer i RingeriksAvisa

Politiet fant kokain i bygård i Hønefoss sentrum

17-06-2026 Nyheter Frank Tverran - avatar Frank Tverran

Politiet fant kokain i bygård i Hønefoss sentrum

En mann i 30-årene er dømt etter at politiet fant kokain i en bygård i Hønefoss sentrum.

Les mer i RingeriksAvisa

Slik måler de hvor mange som ser VM-kampene

17-06-2026 Blålys brann politi ulykker NTB - avatar NTB

Slik måler de hvor mange som ser VM-kampene

Det er VM-feber i Norge, og hele 1.476.000 seere så på det meste nattens 4-1-seier over Irak på TV 2.

Les mer i RingeriksAvisa

Kronprinsesse Mette-Marit er lungetransplantert

17-06-2026 Nyheter NTB - avatar NTB

Kronprinsesse Mette-Marit er lungetransplantert

Kronprinsessen har gjennomgått en vellykket lungetransplantasjon ved Rikshospitalet i Oslo, opplyser Slottet.

Les mer i RingeriksAvisa